Penerapan Pembelajaran Ilmu Tajwid untuk Meningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di Madrasah Diniyah Mamba’ul ‘Ulum Sekuwung Kedungbanteng

  • Siti Nurjanah Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo, Indonesia
  • Syamsul Muqorrobin Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo, Indonesia
Keywords: Tajwid Science, Reading the Qur'an, Madrasah Diniyah Mamba'ul 'Ulum Sekuwung

Abstract

The Al-Qur'an is something very noble, it should not be read carelessly, but there are rules about reading the Al-Qur'an that have been taught in the science of recitation. Reading the Al-Qur'an using tajwid knowledge is the main requirement for reading the Al-Qur'an to be precise and correct. Most of the Madrasah Diniyah Mamba'ul 'Ulum Sekuwung students read the Al-Qur'an fluently, but there are still some errors in implementing the reading law, therefore more intense guidance is still needed. This research aims to determine the extent of the application of tajwid science in improving the ability to read the Al-Qur'an at Madrasah Diniyah Mamba'ul 'Ulum Sekuwung. This research uses a qualitative approach with the type of field research. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The results of the research show that by learning the science of tajwid, Madrasah Diniyah Mamba'ul 'Ulum students are able to apply the science of tajwid in reading the Al-Quran, to measure the extent to which students apply the science of tajwid learning, they can measure it at the time of deposit according to their respective class volumes, the teacher provides additional material to increase students' understanding of the science of recitation

References

Alfianto, E. (2017). Jurnal: Penerapan Ilmu Tajwiddalam Pembelajaran Al-Qur’anuntuk Mengembangkankemampuan Membaca Al-Qur’anpada Siswakelas Atas Sd Muhammadiyah 14 Surakarta. 4,9–15
Darwis , Amri. (2024). Metodologi Pendidikan Islam., Op. Cit
Dewi periong. 2018. Skripsi: Penerapan Ilmu Tajwid Terhadap Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Muallimin. Universitas Muhammadiyah Cabang Makassar
Ismail. (2021). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN ILMU TAJWID DALAM MEMBACA AL- QUR’AN PADA SISWA KELAS VIII DI MTs AL-JIHAD BUAGIN KECAMATAN SABRANG SELATAN KABUPATEN LUWU UTARA. Retrieved from http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/33 63/1/TESIS ISMAIL 2021.pdf
Khairi, A., Wahid, A. R., Romli, A., Sholihin, A., & Ishaq, A. M. (2021). PKM Pelatihan dan Pembelajaran Tata Cara Membaca Al-Quran dengan Ilmu Tajwid dengan Media Mobile Android di TPQ AT-Tarbiyah Probolinggo. GUYUB: Journal of Community Engagement, 2(3), 789–804. https://doi.org/10.33650/guyub.v2i3.2805
Kusuma, M. (2020). Implementasi Pembelajaran Ilmu Tajwid dan Implikasinya terhadap Kemampuan Baca Al-Qur’an Mahasiswa dalam Program Semarak Literasi Al-Qur’an. Retrieved from http://etheses.uin- malang.ac.id/16109/1/17771030.pd
Mursyid, A. (2019). Tajwid Di Nusantara Kajian Sejarah, Tokoh Dan Literatur. El-Furqania : Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(01), 75–104. https://doi.org/10.54625/elfurqania.v5i01.3366
Nurhanifah, N. (2023). Urgensi Pendidikan Al-Qur’an: Kajian Problematika Ketidakmampuan Membaca Al-Qur’an Dan Solusinya. JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 2(1), 102–114. https://doi.org/10.56921/jumper.v2i1.73
Reza, Faisal & Musthaf Aziz a dkk. (2023). Jurnal: Implementasi Teknologi Augemented Reality Sebagai Media Game Pembelajaran Ilmu Tajwid Hukum Mad Berbasis Mobile Menggunakan Metode MDA Framework. Universitas Darussalam Gontor. Vol. 11 No. 2 Oktober 2023
Riduwan. (2013). Belajar Mudah Penelitian. Cet. IX ; Bandung: Alfabeta.
Solikhah, L. (2019). Jurnal: Pengaruh Penguasaan IlmuTajwid Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Kelas VIII di MTs Fatahillah Bringin Ngalian Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019
Sudijono , Anas. (1995). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Syaifullah, Adiva & Farah Maulida Rahmah dkk. (2021). Artikel: Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Pembelajaran Al-Quran Mengembangkan Bacaan Al-Quran. Universitas Muhammadiyah Jakarta.
W. Gulo. Metode Penelitian. Jakarta: Widia Sarana Indonesia. 2002.
Yahya, Safaruddin & Risman Kadar. (2023). Jurnal : Pelatihan Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Membaca Al-Quran Melalui Metode Tahsin Qiro’ah. Universitas Muhammadiyah Button. Volume 7 Nomor 3 Tahun 2023.

Alfianto, E. (2017). Jurnal: Penerapan Ilmu Tajwiddalam Pembelajaran Al-Qur’anuntuk Mengembangkankemampuan Membaca Al-Qur’anpada Siswakelas Atas Sd Muhammadiyah 14 Surakarta. 4,9–15
Darwis , Amri. (2024). Metodologi Pendidikan Islam., Op. Cit
Dewi periong. 2018. Skripsi: Penerapan Ilmu Tajwid Terhadap Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Muallimin. Universitas Muhammadiyah Cabang Makassar
Ismail. (2021). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN ILMU TAJWID DALAM MEMBACA AL- QUR’AN PADA SISWA KELAS VIII DI MTs AL-JIHAD BUAGIN KECAMATAN SABRANG SELATAN KABUPATEN LUWU UTARA. Retrieved from http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/33 63/1/TESIS ISMAIL 2021.pdf
Khairi, A., Wahid, A. R., Romli, A., Sholihin, A., & Ishaq, A. M. (2021). PKM Pelatihan dan Pembelajaran Tata Cara Membaca Al-Quran dengan Ilmu Tajwid dengan Media Mobile Android di TPQ AT-Tarbiyah Probolinggo. GUYUB: Journal of Community Engagement, 2(3), 789–804. https://doi.org/10.33650/guyub.v2i3.2805
Kusuma, M. (2020). Implementasi Pembelajaran Ilmu Tajwid dan Implikasinya terhadap Kemampuan Baca Al-Qur’an Mahasiswa dalam Program Semarak Literasi Al-Qur’an. Retrieved from http://etheses.uin- malang.ac.id/16109/1/17771030.pd
Mursyid, A. (2019). Tajwid Di Nusantara Kajian Sejarah, Tokoh Dan Literatur. El-Furqania : Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(01), 75–104. https://doi.org/10.54625/elfurqania.v5i01.3366
Nurhanifah, N. (2023). Urgensi Pendidikan Al-Qur’an: Kajian Problematika Ketidakmampuan Membaca Al-Qur’an Dan Solusinya. JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 2(1), 102–114. https://doi.org/10.56921/jumper.v2i1.73
Reza, Faisal & Musthaf Aziz a dkk. (2023). Jurnal: Implementasi Teknologi Augemented Reality Sebagai Media Game Pembelajaran Ilmu Tajwid Hukum Mad Berbasis Mobile Menggunakan Metode MDA Framework. Universitas Darussalam Gontor. Vol. 11 No. 2 Oktober 2023
Riduwan. (2013). Belajar Mudah Penelitian. Cet. IX ; Bandung: Alfabeta.
Solikhah, L. (2019). Jurnal: Pengaruh Penguasaan IlmuTajwid Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Kelas VIII di MTs Fatahillah Bringin Ngalian Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019
Sudijono , Anas. (1995). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Syaifullah, Adiva & Farah Maulida Rahmah dkk. (2021). Artikel: Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Pembelajaran Al-Quran Mengembangkan Bacaan Al-Quran. Universitas Muhammadiyah Jakarta.
W. Gulo. Metode Penelitian. Jakarta: Widia Sarana Indonesia. 2002.
Yahya, Safaruddin & Risman Kadar. (2023). Jurnal : Pelatihan Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Membaca Al-Quran Melalui Metode Tahsin Qiro’ah. Universitas Muhammadiyah Button. Volume 7 Nomor 3 Tahun 2023.

Alfianto, E. (2017). Jurnal: Penerapan Ilmu Tajwiddalam Pembelajaran Al-Qur’anuntuk Mengembangkankemampuan Membaca Al-Qur’anpada Siswakelas Atas Sd Muhammadiyah 14 Surakarta. 4,9–15
Darwis , Amri. (2024). Metodologi Pendidikan Islam., Op. Cit
Dewi periong. 2018. Skripsi: Penerapan Ilmu Tajwid Terhadap Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Muallimin. Universitas Muhammadiyah Cabang Makassar
Ismail. (2021). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN ILMU TAJWID DALAM MEMBACA AL- QUR’AN PADA SISWA KELAS VIII DI MTs AL-JIHAD BUAGIN KECAMATAN SABRANG SELATAN KABUPATEN LUWU UTARA. Retrieved from http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/33 63/1/TESIS ISMAIL 2021.pdf
Khairi, A., Wahid, A. R., Romli, A., Sholihin, A., & Ishaq, A. M. (2021). PKM Pelatihan dan Pembelajaran Tata Cara Membaca Al-Quran dengan Ilmu Tajwid dengan Media Mobile Android di TPQ AT-Tarbiyah Probolinggo. GUYUB: Journal of Community Engagement, 2(3), 789–804. https://doi.org/10.33650/guyub.v2i3.2805
Kusuma, M. (2020). Implementasi Pembelajaran Ilmu Tajwid dan Implikasinya terhadap Kemampuan Baca Al-Qur’an Mahasiswa dalam Program Semarak Literasi Al-Qur’an. Retrieved from http://etheses.uin- malang.ac.id/16109/1/17771030.pd
Mursyid, A. (2019). Tajwid Di Nusantara Kajian Sejarah, Tokoh Dan Literatur. El-Furqania : Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(01), 75–104. https://doi.org/10.54625/elfurqania.v5i01.3366
Nurhanifah, N. (2023). Urgensi Pendidikan Al-Qur’an: Kajian Problematika Ketidakmampuan Membaca Al-Qur’an Dan Solusinya. JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 2(1), 102–114. https://doi.org/10.56921/jumper.v2i1.73
Reza, Faisal & Musthaf Aziz a dkk. (2023). Jurnal: Implementasi Teknologi Augemented Reality Sebagai Media Game Pembelajaran Ilmu Tajwid Hukum Mad Berbasis Mobile Menggunakan Metode MDA Framework. Universitas Darussalam Gontor. Vol. 11 No. 2 Oktober 2023
Riduwan. (2013). Belajar Mudah Penelitian. Cet. IX ; Bandung: Alfabeta.
Solikhah, L. (2019). Jurnal: Pengaruh Penguasaan IlmuTajwid Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Kelas VIII di MTs Fatahillah Bringin Ngalian Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019
Sudijono , Anas. (1995). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Syaifullah, Adiva & Farah Maulida Rahmah dkk. (2021). Artikel: Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Pembelajaran Al-Quran Mengembangkan Bacaan Al-Quran. Universitas Muhammadiyah Jakarta.
W. Gulo. Metode Penelitian. Jakarta: Widia Sarana Indonesia. 2002.
Yahya, Safaruddin & Risman Kadar. (2023). Jurnal : Pelatihan Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Membaca Al-Quran Melalui Metode Tahsin Qiro’ah. Universitas Muhammadiyah Button. Volume 7 Nomor 3 Tahun 2023.
Published
2024-09-12
Abstract views: 2 , PDF downloads: 4